Zapewnij pracownikom bezpieczne warunki pracy

Pracodawca może wypełniać swoje obowiązki z zakresu BHP w rozmaity sposób, np. zatrudniając specjalistę ds. BHP w swoim zakładzie pracy. Może także skorzystać z usług podmiotów zewnętrznych, decydując się na stałą współpracę z zakresu obsługi BHP lub korzystać z takich usług okazjonalnie. Bez względu na to, jaką formę wybierze, najważniejsze jest to, by wszystkie zadania wypełniane były w sposób kompleksowy, bieżący i poprawny.

Korzystanie z outsourcingu usług BHP najczęściej okazuje się najbardziej efektywnym kosztowo i czasowo rozwiązaniem. Dostęp do ekspertów specjalizujących się w szerokim obszarze działań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, posiadających szerokie kontakty wśród wykonawców, instalatorów, rzeczoznawców, inspektorów wykonujących audyty czy przeglądy, pozwala na zapewnienie wsparcia w bardzo szerokim zakresie. Nadzór BHP w firmie, realizowany przez zewnętrzne służby BHP, to rozwiązanie bardzo praktyczne. Pracodawca może skupić się na tym, co dla niego najważniejsze w codziennej działalności, powierzając kontrolę przestrzegania przepisów BHP profesjonalistom w tej dziedzinie. To przekłada się na lepszą organizację wewnętrznych działań oraz zapewnienie bezpieczeństwa pracy na każdym stanowisku w przedsiębiorstwie.

Kompleksowa obsługa BHP dla firm z Bydgoszczy

Obsługa BHP Bydgoszcz, Toruń, Inowrocław

Na outsourcing usług w zakresie BHP decyduje się bardzo dużo małych i dużych firm, nie tylko z Bydgoszczy, Torunia, Inowrocławia czy innych miast woj. kujawsko-pomorskiego. Jest to rozwiązanie popularne i doceniane przez pracodawców z całej Polski. Ważną jego zaletą jest to, że nie trzeba tworzyć dodatkowego etatu dla pracownika realizującego zadania służby BHP i ponosić związanych z tym kosztów wynagrodzeń, podatków i składek. Współpracując z zewnętrznym ekspertem BHP, płacisz tylko za faktycznie wykonane usługi, dzięki czemu optymalizujesz koszty.

Dodatkowo nie musisz wysyłać pracownika na szkolenia czy kursy dokształcające w tej dziedzinie, ponieważ zewnętrzna firma, która świadczy usługi w ramach outsourcingu BHP, posiada pełną wiedzę i kwalifikacje, a także jest na bieżąco z wszystkimi regulacjami prawnymi w tym obszarze.

Szczegółowy zakres usług z zakresu BHP

  • przygotowywanie instrukcji BHP
  • ocena ryzyka zawodowego
  • prowadzenie postępowań powypadkowych
  • pomoc w przypadku zaistnienia wypadków przy pracy
  • przeszkalanie pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
  • opracowywanie programów szkoleń BHP
  • reprezentowanie przedsiębiorcy przed organami zewnętrznymi, m.in. Państwową Inspekcją Pracy, Państwową Inspekcją Sanitarną itp.
  • prowadzenie rejestru czynników środowiska pracy
  • wyposażenie biur, magazynów, hal produkcyjnych i innych lokali oraz budynków na terenie przedsiębiorstwa w odpowiednie oznaczenia BHP
  • wykonywanie zadań służby BHP, w tym m.in. przeprowadzanie wymaganych przepisami prawa kontroli, raportowanie o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, składanie wniosków i sugestii co do usuwania potencjalnych zagrożeń, opiniowanie szczegółowych instrukcji BHP
  • doradztwo w zakresie właściwego stosowania regulacji prawnych
  • wsparcie w przygotowaniu nowych pomieszczeń biurowych i produkcyjnych pod kątem spełnienia wymogów BHP
  • wykonywanie pomiarów wydatku energetycznego
  • sporządzanie przydziału sortów odzieży i pomoc w dotarciu do sprawdzonych jej dostawców
  • analiza i ocena ogólnego stanu BHP w przedsiębiorstwie

Wybrane przepisy prawne

Instrukcje BHP

Dz.U.2003.169.1650 t.j. – Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 41 Instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy

  1. Pracodawca jest obowiązany udostępnić pracownikom, do stałego korzystania, aktualne instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące:
  • stosowanych w zakładzie procesów technologicznych oraz wykonywania prac związanych z zagrożeniami wypadkowymi lub zagrożeniami zdrowia pracowników;
  • obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych;
  • postępowania z materiałami szkodliwymi dla zdrowia i niebezpiecznymi;
  • udzielania pierwszej pomocy.
  1. Instrukcje, o których mowa w ust. 1, powinny w sposób zrozumiały dla pracowników wskazywać czynności, które należy wykonać przed rozpoczęciem danej pracy, zasady i sposoby bezpiecznego wykonywania pracy, czynności do wykonania po jej zakończeniu oraz zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników. Instrukcje dotyczące prac związanych ze stosowaniem niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych powinny uwzględniać informacje zawarte w kartach charakterystyki tych substancji i preparatów.

Ocena ryzyka zawodowego

Dz.U.2003.169.1650 t.j. – Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ Ocena ryzyka zawodowego wykonywanych prac

  1. Pracodawca ocenia ryzyko zawodowe występujące przy wykonywanych pracach, w szczególności przy doborze wyposażenia stanowisk i miejsc pracy, stosowanych substancji i preparatów chemicznych, biologicznych, rakotwórczych lub mutagennych oraz zmianie organizacji pracy. Podczas oceny ryzyka zawodowego uwzględnia się wszystkie czynniki środowiska pracy występujące przy wykonywanych pracach oraz sposoby wykonywania prac.
  2. Stosowane w następstwie oceny ryzyka zawodowego środki profilaktyczne, metody oraz organizacja pracy powinny:
  • zapewniać zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników;
  • być zintegrowane z działalnością prowadzoną przez pracodawcę na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej zakładu pracy.

Postępowanie powypadkowe

Podstawa prawna – ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy

 

Jeśli pracownik ulegnie wypadkowi, należy przystąpić do postępowania powypadkowego: zebrać informacje od osoby poszkodowanej, świadków, jeśli jest możliwość wykonać dokumentację fotograficzną, ksero dokumentacji medycznej i na tej podstawie sporządzić protokół powypadkowy (jeśli mowa o wypadku w pracy), bądź kartę wypadku (jeśli mowa o wypadku w drodze do/ z pracy).

W przypadku wypadku lekkiego (np. skaleczenia, złamania, skręcenia) należy wypełnić rejestr w GUS (nie ma obowiązku zgłaszania takiego wypadku). W przypadku wypadku ciężkiego (np. utrata słuchu/wzroku, amputacja kończyny), śmiertelnego lub wypadku zbiorowego (wypadkowi uległy minimum 2 osoby), należy go w pierwszej kolejności zgłosić do PIP i prokuratury.

Oczywiście każdy wypadek należy wprowadzić do “rejestru wypadków”, o który ZAWSZE podczas kontroli pytają Inspektorzy.

Opracowanie programu szkolenia BHP - okresowego/ stanowiskowego

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 7.

  1. Programy szkolenia wstępnego oraz szkolenia okresowego, określające szczegółową tematykę, formy realizacji i czas trwania szkolenia, dla poszczególnych grup stanowisk opracowuje pracodawca lub w porozumieniu z pracodawcą — jednostka, o której mowa w § 4 ust. 1, na podstawie ramowych programów szkolenia.
  2. Programy szkolenia powinny być dostosowane do rodzajów i warunków prac wykonywanych przez uczestników szkolenia, a ich realizacja powinna zapewnić spełnienie wymagań określonych w § 3.
  3. Programy szkolenia, na podstawie których były prowadzone aktualne szkolenia pracowników, powinny być przechowywane przez pracodawców.

Rejestr czynników środowiska pracy

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy

§ 1. Rozporządzenie określa:

  1. tryb, metody, rodzaj i częstotliwość wykonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy;przypadki, w których jest konieczne prowadzenie pomiarów ciągłych;
    3) wymagania, jakie powinny spełniać laboratoria wykonujące badania i pomiary;
    4) sposób rejestrowania i przechowywania wyników badań i pomiarów;
    5) wzory dokumentów oraz sposób udostępniania wyników badań i pomiarów pracownikom.

§ 2. 1. Pracodawca wskazuje czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy, dla których wykonuje się badania i pomiary, po przeprowadzeniu rozpoznania źródeł ich emisji oraz warunków wykonywania pracy, które mają wpływ na poziom stężeń lub natężeń tych czynników lub na poziom narażenia na oddziaływanie tych czynników, ze szczególnym uwzględnieniem:
1) rodzaju tych czynników oraz ich właściwości;
2) procesów technologicznych i ich parametrów;
3) wyposażenia technicznego, w tym maszyn, urządzeń, instalacji i narzędzi, które mogą być źródłem emisji czynników szkodliwych dla zdrowia, z uwzględnieniem wyników pomiarów tej emisji dostarczanych przez producentów;
4) środków ochrony zbiorowej i danych dotyczących ich użytkowania;
5) organizacji pracy i sposobu wykonywania pracy;
6) rzeczywistego czasu narażenia na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia, z uwzględnieniem obowiązującego u pracodawcy systemu i rozkładu czasu pracy.

Wykonywanie zadań służby BHP

art. 237 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)

§ 1. Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „służbą bhp”, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:
1) zatrudnia do 10 pracowników albo
2) zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

§ 2. Pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, o którym mowa w § 1, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.

 

Do podstawowych zadań służby bhp zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 ze zmianami) należy zaliczyć:

  1. przeprowadzanie kontroli warunków pracy,
  2. bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
  3. opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy. Pracodawca jest zobowiązany udostępnić pracownikom do stałego korzystania aktualne instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące:
    • stosowanych w zakładzie procesów technologicznych oraz wykonywania prac związanych z zagrożeniami wypadkowymi lub zagrożeniami zdrowia pracowników,
    • obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych,
    • postępowania z materiałami szkodliwymi dla zdrowia i niebezpiecznymi,
    • udzielania pierwszej pomocy.
  4. udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
  5. współpracę z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
  6. prowadzenie doradztwa w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy nie tylko dla pracodawcy, lecz również dla pracowników, osób wykonujących zadania społecznego inspektora pracy i zakładowych organizacji związkowych, jeżeli działają w zakładzie,
  7. sporządzanie i przedstawianie pracodawcy co najmniej raz w roku okresowych analiz, stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
  8. udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzeń produkcyjnych oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników,
  9. zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych,
  10. uczestnictwo w pracach zakładowej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy, powołanej przez pracodawcę zatrudniającego więcej niż 250 pracowników oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy,
  11. prace w ramach zespołu badającego okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy.

Sporządzanie przydziału sortu odzieży

Rozdział IX Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze

Art. 2376.

§ 1. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami.
§ 3. Pracodawca jest obowiązany dostarczać pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.

Art. 2377.

§ 1. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach: